Μία αξιόλογη κίνηση από τον Δήμο Σερρών που όμως, μένει... μισή για έναν βασικό λόγο

Γράφει ο Γιώργος Σταυρακίδης


Ο Δήμος Σερρών πανηγυρίζει για τα «θετικά πρώτα μηνύματα» του νέου Συστήματος Κοινόχρηστων Ηλεκτρικών Ποδηλάτων. Το δελτίο Τύπου που δόθηκε στη δημοσιότητα είναι γεμάτο αριθμούς και εντυπωσιακά στατιστικά: 977 εγγραφές, 2.414 ενοικιάσεις, 4.320 χιλιόμετρα διαδρομών, 518 κιλά διοξειδίου του άνθρακα που εξοικονομήθηκαν, «23,57 δέντρα» που, υποτίθεται, σώθηκαν. Όλα αυτά μέσα σε μόλις ενάμιση μήνα λειτουργίας, από τις 5 Αυγούστου έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2025 και ναι, είναι όντως εντυπωσιακό και θετικό για τους Σερραίους.

Ωραία τα νούμερα όμως, ωραίες και οι εφαρμογές, ωραία και τα σύγχρονα «easybike Serres» που συνδέονται με Taxisnet για να πιστοποιηθείς ως χρήστης. Ωραίες και οι φωτογραφίες που δείχνουν νέα, λαμπερά ηλεκτρικά ποδήλατα να περιμένουν στους ειδικούς σταθμούς: στο ΔΙΠΑΕ, στο Εθνικό Στάδιο, στην οδό Δορυλαίου, στην πλατεία Ελευθερίας. Όλα ωραία και μοντέρνα.

Μόνο που λείπει κάτι: οι δρόμοι.

Για να το πούμε απλά: τι να το κάνεις το κοινόχρηστο ηλεκτρικό ποδήλατο, αν από τις εγκαταστάσεις του ΔΙΠΑΕ για να κινηθείς προς το κέντρο πρέπει να βγεις στον αυτοκινητόδρομο; Τι να το κάνεις το «πράσινο» σύστημα, αν για να φύγεις από το Εθνικό Στάδιο Σερρών και να φτάσεις στην πόλη πρέπει να μπεις στον κεντρικό δρόμο, εκεί που τα αυτοκίνητα τρέχουν επικίνδυνα; Πού είναι οι ποδηλατόδρομοι που θα διασφαλίσουν ότι ο φοιτητής, ο μαθητής ή ο εργαζόμενος δεν θα ρισκάρει τη ζωή του για να κάνει μια διαδρομή με το ποδήλατο;

Η νομοθεσία είναι σαφής: τα ηλεκτρικά ποδήλατα, όσο κινούνται με υποβοήθηση πεντάλ και δεν ξεπερνούν τα 25 χλμ/ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα. Άρα, πρέπει να κινούνται σε ποδηλατόδρομους, όπου αυτοί υπάρχουν. Και όταν δεν υπάρχουν; Τότε οι ποδηλάτες στριμώχνονται στο δεξί άκρο του δρόμου, ανάμεσα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα και διερχόμενα οχήματα. Και βέβαια, απαγορεύεται ρητά να μπουν σε αυτοκινητόδρομους ή οδούς ταχείας κυκλοφορίας. Όμως, στις Σέρρες, τι επιλογές έχουν;

Εδώ βρίσκεται το πραγματικό πρόβλημα. Όχι στα στατιστικά, ούτε στα ευρωπαϊκά προγράμματα, ούτε στις ωραίες λέξεις περί «βιώσιμης κινητικότητας». Το πρόβλημα είναι ότι εδώ και χρόνια, οι Σερραίοι ζητούν κάτι πολύ πιο βασικό: ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων, που θα καλύπτει όλη την πόλη και όχι μόνο λίγες πρόχειρες λωρίδες στο κέντρο.

Χωρίς ασφαλείς διαδρομές, τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι απλώς μια βιτρίνα. Ένα καινοτόμο «γκατζετάκι» που δείχνει ωραίο σε δελτία τύπου και φωτογραφίες εγκαινίων, αλλά στην πράξη αφήνει τον ποδηλάτη εκτεθειμένο. Γιατί, ναι, μπορεί ο Δήμος να μιλά για 518 κιλά λιγότερο CO2, αλλά κανείς δεν μας λέει πόσοι ποδηλάτες τρόμαξαν, κινδύνευσαν ή απλώς παράτησαν το ποδήλατο στη μέση της διαδρομής, μη μπορώντας να συνεχίσουν με ασφάλεια.

Η πόλη μας δεν χρειάζεται μόνο ηλεκτρικά ποδήλατα. Χρειάζεται πρώτα και κύρια δρόμους ασφαλείς, υποδομές που θα ενώνουν τις γειτονιές με το κέντρο, τους φοιτητές με το ΔΙΠΑΕ, τους αθλούμενους με το Στάδιο, τα παιδιά με τα σχολεία τους. Χρειάζεται μια πραγματική στρατηγική για τη βιώσιμη κινητικότητα, όχι αποσπασματικές κινήσεις.

Γιατί «μεταξωτά ποδήλατα» χωρίς «μεταξωτούς δρόμους» δεν πάνε μακριά. Κι όσο οι ποδηλατόδρομοι παραμένουν ευσεβής πόθος, τόσο τα καινοτόμα συστήματα θα μοιάζουν περισσότερο με επικοινωνιακό πυροτέχνημα παρά με εργαλείο ουσιαστικής αλλαγής.

Γράψε το δικό σου σχόλιο

Νεότερη Παλαιότερη