Καλοκαίρι και τι καλύτερο από ένα βιβλίο συντροφιά από το μπαλκόνι μέχρι την παραλία και 0 γιατί όχι; - και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Άλλωστε οι ωραίες ιστορίες των βιβλίων μπορούν να είναι μαζί μας πάντα!
Κάπως έτσι, σκεφτήκαμε σήμερα να προτείνουμε νέες κυκλοφορίες βιβλίων που μας αρέσουν και προτείνουμε να αναζητήσετε!
ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ ΟΧΗ | Γιάννης Μακριδάκης
Και σαν περάσανε καμιά δεκαριά μέρες, μας ήρθανε τα μαντάτα της από τις εφημερίδες. Μπαίνει ένα μεσημέρι φουριόζος ο κύριος Σωκράτης μες στο γραφείο που δούλευα και ανέμιζε ένα απόκομμα πολύ πιο μεγάλο από αυτά που έκοβε συνήθως με το ψαλιδάκι του. Μάντεψε, μου λέει. Έχουμε θέμα μεγάλο, πανελληνίου ενδιαφέροντος, και αφορά κι εμάς εδώ. Όλα τα παράξενα σε τούτο το νησί συμβαίνουνε τελικά. Και μου μοστράρει φόρα παρτίδα την εφημερίδα. Το μάτι μου το τράβηξε πρώτα ο πηχυαίος τίτλος του ρεπορτάζ και ύστερα κατέβηκε στις φωτογραφίες. Τα ξαναβρήκα τώρα στο Νησιωτικόν Βήμα, που τα είχαμε αναδημοσιεύσει, και αντέγραψα κάποια αποσπάσματα για να σου τα διαβάσω. Ο τίτλος ήτανε ακριβώς όπως σου τον διαβάζω: «Τρεις νεαρές Χίππις προσφέρουν έρωτα στην πρώην “Βάσω”». Και είχε και υπότιτλο το εξής: «Για να εξακριβωθεί θετικώς αν επέτυχε η αλλαγή φύλου». Και πάει το μάτι μου μετά στις φωτογραφίες.
Μπορεί η απονομή δάφνινων στεφάνων σε αθλητικούς αγώνες να οδηγήσει σε δημόσια διαπόμπευση; Πώς άραγε διορθώνονται τα λάθη της φύσης που οι άνθρωποι πασχίζουν να τα συγκαλύψουν; Διαδοχικές απαντήσεις δίνουν στους μονολόγους τους όσοι γνώρισαν από κοντά τη Βάσω που έγινε Βάσος: Ο Αντώνης ο ηλεκτρονικός Σιβιτανιδείου, ο Στεφανής ο στοιχειοθέτης εφημερίδας, ο Σαράντος ο καθηγητής γυμνασίου, ο Γεράσιμος ο φωτογράφος και η γυναίκα του η Φρόσω. Όλοι τους αφηγούνται από διαφορετική γωνία μια παλιά ιστορία που συνέβη επί Χούντας, όταν οι πρώτες τηλεοπτικές μεταδόσεις ποδοσφαιρικών αγώνων συνένωναν τους πάντες, όταν οι τοπικές εφημερίδες γέμιζαν με σκανδαλώδη νέα από τις αθηναϊκές, όταν τα καρπούζια είχαν περισσή γλύκα και τα πολιτικά φρονήματα αρκούσαν για να βρεθεί κανείς και να σωθεί στη σκιά του όρους Όχη.
*O Γιάννης Μακριδάκης γεννήθηκε το 1971 στη Xίο και σπούδασε Mαθηματικά. Το 1997 ίδρυσε το Kέντρο Xιακών Mελετών «Πελινναίο». Έχει εκδώσει ιστορικές αφηγήσεις, μυθιστορήματα και νουβέλες: Aνάμισης ντενεκές, μυθιστόρημα (Eστία 2008· μτφ. στα τουρκικά: Bir buçuk teneke, Şenocak, 2009), Συρματένιοι, ξεσυρματένιοι· όλοι. Χιώτες πρόσφυγες και στρατιώτες στη Μέση Ανατολή. Αφηγήσεις 1941-1946, μαρτυρίες (Κέντρο Χιακών Μελετών «Πελινναίο» 2006, Εστία 2010), 10.516 μέρες: Iστορία της νεοελληνικής Xίου 1912-1940, ιστορικό αφήγημα (Κέντρο Χιακών Μελετών «Πελινναίο» 2007), Η δεξιά τσέπη του ράσου, νουβέλα (Εστία 2009· μτφ. στα γαλλικά: Au fond de la poche droite, Cambourakis, 2018), Ήλιος με δόντια, μυθιστόρημα (Εστία 2010), Λαγού μαλλί, νουβέλα (Εστία 2010), Η άλωση της Κωσταντίας, μυθιστόρημα (Εστία 2011· μτφ. στα γαλλικά: La chute de Constantia, Sabine Wespieser, 2015), Το ζουμί του πετεινού, νουβέλα (Εστία 2012), Του Θεού το μάτι, νουβέλα (Εστία 2013), Αντί Στεφάνου, νουβέλα (Εστία 2015), Η πρώτη φλέβα, νουβέλα (Εστία 2016· μτφ. στα γαλλικά: La première veine, Cambourakis, 2021), Όλα για καλό, μυθιστόρημα (Εστία 2017), Οι βάρδιες των πουλιών, νουβέλα (Εστία 2019), Ενάμισι δευτερόλεπτο φως, νουβέλα (Εστία 2020), Τα απόνερα της Σοφίας, μυθιστόρημα (Εστία 2022), Ιπποπόταμοι συντροφιάς, νουβέλα (Εστία 2024). Βιβλία του έχουν μεταφραστεί στα τουρκικά και στα γαλλικά και διασκευαστεί με επιτυχία για το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Βιβλιοπωλείον της Εστίας, σελ. 216
ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ | Γκάμπριελ Ζέβιν
Οι έφηβοι Σαμ και Σέιντι γνωρίζονται τη δεκαετία του 1980 σε ένα παιδιατρικό νοσοκομείο στην Καλιφόρνια, όπου ο Σαμ νοσηλεύεται μετά από το τροχαίο δυστύχημα που κόστισε τη ζωή στη μητέρα του και η αδελφή της Σέιντι υποβάλλεται σε θεραπεία για λευχαιμία. Τα δύο παιδιά θα γίνουν φίλοι παίζοντας βιντεοπαιχνίδια. Θα ξανασυναντηθούν τυχαία, έξι χρόνια αργότερα, στη Μασσαχουσέττη, όπου σπουδάζουν. Η συνάντηση αυτή είναι η αρχή μιας θρυλικής συνεργασίας στον συναρπαστικό χώρο του σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών. Προτού αποφοιτήσουν από το πανεπιστήμιο, οι δύο φίλοι δημιουργούν το πρώτο τους blockbuster παιχνίδι και εν μιά νυκτί κατακτούν τον κόσμο. Η επιτυχία και ο πλούτος, όμως, δε θα τους προστατεύσουν από τις παγίδες της υπέρμετρης φιλοδοξίας τους, τις προδοσίες και τις προσωπικές τραγωδίες που θα βιώσουν στην πορεία.
Στο «Αύριο, και το αύριο, και το αύριο» η Γκαμπριέλλε Ζέβιν εξετάζει την πολυποίκιλη φύση της ταυτότητας, της αναπηρίας, της αποτυχίας, τη δυνατότητα λύτρωσης που προσφέρει το παιχνίδι και, πάνω απ’ όλα, την ανάγκη μας για βαθιά ανθρώπινη επαφή, για τη λαχτάρα μας να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε.
Ένα από τα 100 καλύτερα βιβλία του 21ου αιώνα των New York Times.
*Η Γκάμπριελ Ζέβιν γεννήθηκε το 1977 στη Νέα Υόρκη και ζει στο Λος Άντζελες. Σπούδασε αγγλική γλώσσα και λογοτεχνία στο Χάρβαρντ. Το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο Margarettown εκδόθηκε το 2005. Ακολούθησαν τα μυθιστορήματα The Hole We’re In (2010), The Storied Life of A.J.Fikry (2014) και Young Jane Young (2017). Το Αύριο και το αύριο και το αύριο (Εκδόσεις Πατάκη, 2025, μτφρ. Αλέξης Καλοφωλιάς), το πέμπτο της μυθιστόρημα για ενηλίκους, πρωτοκυκλοφόρησε το 2022 και την ίδια χρονιά απέσπασε το βραβείο αναγνωστών της ηλεκτρονικής βιβλιοφιλικής πλατφόρμας Goodreads. Η εφημερίδα New York Times και το περιοδικό Kirkus το συμπεριέλαβαν στη λίστα με τα 100 καλύτερα μυθιστορήματα του 21ου αιώνα ενώ επιλέχθηκε ως το καλύτερο βιβλίο του 2022 από σημαντικά έντυπα όπως η εφημερίδα The Washington Post και τα περιοδικά Time και Atlantic. Η Ζέβιν έχει επίσης γράψει πέντε μυθιστορήματα για νέους και ασχολείται παράλληλα με τη σεναριογραφία.
Εκδόσεις Πατάκη, σελ. 544
MY HEROINS. ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΗΡΩΙΔΕΣ | Μαρία Αμανατίδου
ΙΑΜΑΤΑ | Γεσθημανή Μπερμπέρη
Λίγο καιρό έχει που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Αποστακτήριο το νέο βιβλίο με τίτλο “Ιάματα” της Σερραίας συγγραφέα Γεσθημανής Μπερμπέρη.
Αυτή τη φορά η Μπερμπέρη επιλέγει να ασχοληθεί με την ποίηση και το αποτέλεσμα είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό, με λέξεις και εικόνες που αποτυπώνονται στο χαρτί και περιπλέκονται με εξαιρετική μαεστρία κάνοντας τα «Ιάματα» μία... λυτρωτική συντροφιά για το καλοκαίρι και όχι μόνο.
Ο πίνακας του εξωφύλλου είναι έργο της Λίας Γκιζοπούλου με ακρυλικά χρώματα σε καμβά, διαστάσεων 70Χ100 εκ. και ανήκει σε προσωπική συλλογή.
Αν ήμουν ποιήτρια
Αν ήμουν ποιήτρια,
θα έγραφα ένα βιβλίο με αόρατο μελάνι,
ανεξίτηλο αόρατο μελάνι,
όχι σε χαρτί μα σε μετάξι.
Μετάξι κεντημένο σε αργαλειό.
Οι λέξεις θα ακουμπούσαν επάνω του ανάλαφρα,
αβίαστα, τρυφερά,
σαν χάδι μάνας στο νεογέννητο μωρό της.
Αν ήμουν ποιήτρια, θα έγραφα μια ιστορία αθόρυβη
με νότες δυνατές
όχι σε πεντάγραμμο, μα σε ηλεκτροφόρα καλώδια επάνω θα άφηνα τις λέξεις μου.
Με ρεύμα δυνατό θα τα τροφοδοτούσα,
τέτοιο που η ιστορία θα αποκτούσε ζωή,
ανάσα, χτύπο.
Σαν εκείνο τον πρώτο χτύπο που μας επιστρέφει στη ζωή
μετά από βέβαιο θάνατο.
Αν ήμουν ποιήτρια, θα έγραφα ένα βιβλίο με χρώματα άχρωμα
στη μέση μιας πλατείας πλημμυρισμένης από αεικίνητους άγνωστους, βιαστικούς,
τυχαίους περαστικούς.
Θα ακουμπούσα τις πολύχρωμες ιστορίες μου σε ένα διάφανο καμβά,
τέτοιο που οι λέξεις θα έσβηναν κάθε σκοτάδι από τα μάτια τους
και θα γέμιζαν τη ζωή τους χρώματα.
Αν ήμουν ποιήτρια, θα έγραφα ένα βιβλίο με λέξεις που περίσσεψαν,
που κρύφτηκαν βαθιά μέσα μας,
λέξεις που θα χανόντουσαν στη λήθη,
όχι γιατί κανείς μας ποτέ δεν τις αναζήτησε,
μα γιατί κάποιοι ποτέ τους δεν τις ξεστόμισαν.
*Η Γεσθημανή Μπερμπέρη γεννήθηκε στις Σέρρες και μεγάλωσε σε ένα όμορφο χωριό που ονομάζεται Προβατάς. Οι γονείς της ήταν βιοπαλαιστές της ζωής, αλλά πάντα φρόντιζαν να μη λείψει τίποτα από την οικογένειά τους. Έφυγε από κοντά τους για να σπουδάσει Νοσηλευτική και, μέσα από αυτή, βρήκε την ευκαιρία να εφαρμόσει όσα είχε μάθει. Την αγάπη στον συνάνθρωπο και την προσφορά στον ασθενή. Ασίγαστο το πάθος της για γνώση και εξέλιξη, γρήγορα την οδήγησε σε νέα μονοπάτια και έτσι απέκτησε δυο μεταπτυχιακά διπλώματα στη Διοίκηση Μονάδων Υγείας και στη Δημόσια Διοίκηση καθώς και άλλα εφόδια χρήσιμα για την εξέλιξή της στην επιστήμη της. Το κρυφό της μεράκι, όμως, έκαιγε πάντα μέσα της και δεν ήταν άλλο από τις λέξεις. Αυτές που έρχονται και σε ξυπνάνε με θράσος τις νύχτες και απαιτούν να τους δώσεις σχήμα και συνέχεια. Έτσι, γεννήθηκαν και οι πρώτες της μικρές ιστορίες, οι οποίες αθόρυβα και ταυτόχρονα μελωδικά πήραν μορφή και αγωνιούν να ταξιδέψουν. Παρακολούθησε σειρά σεμιναρίων Δημιουργικής Γραφής και συμμετείχε με διηγήματά της στα συλλογικά έργα «Ιστορίες της πόλης μας» (Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Σερρών) και «Συνήθεις άνθρωποι, ανείπωτες ιστορίες» (Εκδόσεις Αποστακτήριο). Το 2021 κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Αποστακτήριο η συλλογή διηγημάτων «Ποιος άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου;» και το 2023 το δίγλωσσο παιδικό βιβλίο της με τίτλο «Θα τα καταφέρεις, αστεράκι μου!», επίσης από τις Εκδόσεις Αποστακτήριο.
Εκδόσεις Αποστακτήριο, σελ. 124
ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΧΑ ΓΕΝΝΗΘΕΙ... | Ζοέλ Λοπινό
Η Ελένη γεννιέται στη Γαλλία λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Κόρη Ελλήνων μεταναστών, σημαδεύεται από παιδί με τρεις κατάρες που θα της στοιχειώσουν τη ζωή: την απόρριψη της μητέρας της, τη μιζέρια και τον ρατσισμό. Ωστόσο, ακολουθώντας το παράδειγμα των αδερφών της –όλοι ήρωες του πολέμου και αγωνιστές–, παλεύει λιονταρίσια να ξεφύγει από τη φτώχεια και τον στιγματισμό. Σε μια αδιάλειπτη οδύσσεια όλο ανατροπές και τεράστιες αντιθέσεις, οι έρωτες, οι απώλειες, οι αγώνες και οι θυσίες εναλλάσσονται, σαν επεισόδια ενός έπους που συνδέει τρεις γενιές γυναικών. Μια αληθινή ιστορία για τη σχέση μητέρας-κόρης, τα ανεκπλήρωτα όνειρα και την αναζήτηση της αγάπης. Μια δυνατή γροθιά στον ρατσισμό, στα «πρέπει» και στα «μη». Αν δεν είχα γεννηθεί, θα είχες εντέλει μια πιο ευτυχισμένη ζωή, Ελένη; Πάντα αυτό θα με στοιχειώνει… Το μυθιστόρημα της Ζοέλ Λοπινό Αν δεν είχα γεννηθεί... αφηγείται την αληθινή οικογενειακή ιστορία της συγγραφέως και αποτελεί αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου Η Ελένη και το τέρας.
*Η Ζοέλ Λοπινό γεννήθηκε στην Γκρενόμπλ της Γαλλίας. Έχει ελληνικές ρίζες από τη μητέρα της, η οποία της καλλιέργησε τη μεγάλη της αγάπη για την Ελλάδα. Από την εφηβεία της, έδειξε την κλίση της προς την τέχνη, ειδικά στην ποίηση και τημουσική. Σπούδασε Γαλλική Φιλολογία στο πανεπιστήμιο της Γκρενόμπλ και αμέσως μετά ήρθε στην Ελλάδα όπου και εγκαταστάθηκε οριστικά. Είναι παντρεμένη με Έλληνα και μητέρα τεσσάρων παιδιών. Αφιερώθηκε για είκοσι χρόνια στη διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται αποκλειστικά με τη συγγραφή μυθιστορημάτων. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών
Εκδόσεις Μίνωας, σελ. 400
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ | Marc C. da Costa
Ελλάδα 2.022
Ένας άντρας αναιρεί τον όρκο του και επιστρέφει ύστερα από μια δεκαετία στον τόπο που μεγάλωσε. Εκεί θα ξεκλειδώσει μια σειρά καταπιεσμένων αναμνήσεων που κατέστρεψαν την παιδική του αθωότητα. Όταν το παρελθόν επαναλαμβάνεται με μεγαλύτερη ένταση και εξουσία, θα μπορέσει αυτή τη φορά να εμπιστευτεί τον νόμο, όπως αυτός εφαρμόζεται, ή θα πρέπει να μπει στον Αυτόματο και να πάρει την κατάσταση στα χέρια του;
Ένας άντρας αναιρεί τον όρκο του και επιστρέφει ύστερα από μια δεκαετία στον τόπο που μεγάλωσε. Εκεί θα ξεκλειδώσει μια σειρά καταπιεσμένων αναμνήσεων που κατέστρεψαν την παιδική του αθωότητα. Όταν το παρελθόν επαναλαμβάνεται με μεγαλύτερη ένταση και εξουσία, θα μπορέσει αυτή τη φορά να εμπιστευτεί τον νόμο, όπως αυτός εφαρμόζεται, ή θα πρέπει να μπει στον Αυτόματο και να πάρει την κατάσταση στα χέρια του;
Στο ανατρεπτικό έργο του Mark C. da Costa, η σήψη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας και η αποκαθήλωση των ιερών θεσμών της αποτυπώνονται κινηματογραφικά. Η αιχμηρή γραφή του συγγραφέα βουτά σε σκοτάδια βαθιά και τα διαπερνά για να φτάσει στο φως με έναν τρόπο πρωτόγνωρο.
Το παρελθόν ξυπνά.
Το παρόν διαταράσσεται.
Το μέλλον πρέπει ν’ αλλάξει.
Ο δρόμος για τη λύτρωση είναι πιο επικίνδυνος απ’ ό,τι φαίνεται.
Και η πραγματικότητα ακόμη πιο τρομακτική απ’ ό,τι η μυθοπλασία.
*O Mark Christopher da Costa γεννήθηκε τον Ιούνιο του 1993 από Ιρλανδοπορτογάλο πατέρα και Ελληνοαυστραλή μητέρα. Η βαθιά του αγάπη για τις ελληνικές καταβολές του τον οδήγησε στη Φιλοσοφική Σχολή, στο Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας. Παράλληλα με τις σπουδές του παρακολούθησε μαθήματα δημιουργικής γραφής στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Harvard. Σε ηλικία 12 ετών απέσπασε την 1η θέση στον καλλιτεχνικό διαγωνισμό Lions Club International, ενώ οι επόμενες βραβεύσεις του (3η θέση στον διαγωνισμό Πρωτόλειου Διηγήματος Αικατερίνης Λασκαρίδη [2012], βράβευση και έκδοση στον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό των εκδόσεων iWrite [2017], 3η θέση στο ΦantastiCon του Hellenic American College [HAEC] στην κατηγορία του Horror [2018], βράβευση και έκδοση στον λογοτεχνικό διαγωνισμό των εκδόσεων Γράφημα, διάκριση στο Bonsai Stories [2018], βράβευση και έκδοση από τις Εκδόσεις Ιανός στον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό Ημερολόγια Καραντίνας [2021]) του έδωσαν την απαραίτητη ώθηση για να εκδώσει το πρώτο του έργο με τίτλο Λύω, σιωπή! το 2020.
Εκδόσεις Κάκτος, σελ. 368
Δημοσίευση σχολίου